Monday, August 31, 2009

Sitter på min resväska

Här är verkligen helt öde. Eller så består stället av extremt osociala människor som gömmer sig på sina rum. Jag steg upp strax innan åtta idag och var nere i köket vid halv nio. All mat stod helt orörd. Sist jag var här kom folk ner en halvtimme innan köket hade öppnat och sen fick man slåss om sittplatser fram tills halv elva när köket skulle ha stängt en halvtimme innan. Jag rostade lite smörgåsar och gjorde te, och därefter slog jag mig ner på en stol och började läsa i Jude Level 1 (av Julian Gough, denna fantastiska underbara härliga flera-positiva-verb-iga författare). Jag tillbringade en timme i köket och mötte under hela vistelsen tre andra människor. Lite skrämmande. Den engelske killen och tyskan som jag drack vin med igår syntes inte till, men han jobbar förstås och hon nämnde att hon sover länge på morgonen. Det enorma gänget fransmän som syntes och hördes mycket under gårdagen var också försvunna men jag tyckte att jag hörde dem någon gång sent inatt, så de var säkert ute på vift och behöver sova idag. Jag har börjat fundera på om det är ett sammanträffande eller bara väldigt typiskt att alla som reser från Frankrike i Irland är a) killar/män med b) väldiga brister i sin engelska som c) reser i stora gäng. Har stött på två sådana gäng än så länge och sist jag var här träffade jag två andra likadana gäng. Jag har inget emot fransmän. Det ger mig tillfälle att öva upp min franska. Det är synd bara att dessa verkar så reserverade och blyga (slutsats dragen efter att ha hälsat på dem, alla stirrade på varandra och till slut öppnade en munnen och sa "Hello" med ljudvolym à la viskande).
Lyssnar på regnet som smattrar mot takfönstret. När jag blir rik (vilket jag så småningom kommer att bli, rest assure) så ska jag köpa en snygg regnjacka. Helst en lång, i kappformat, med mönster på. På tal om att handla så är det farligt här. Igår när jag tog en promenad genom stan kunde jag knappt hålla fingrarna borta från alla kläder. Jag hade glömt hur storstäder tar modet till en lite vassare nivå, i allmänhet. Jag hittade exempelvis flera snygga svarta hattar och enorma baskrar som får min att se ynklig ut, och t-shirts med påsydd spets och annat som gör det väldigt intressant. Och paljettvästar att ha när man går ut. Åh, dessa kläder. Det som är ännu värre är att det inte är så dyrt heller, vilket får mig att vilja köpa "en liten mössa, för det kan jag faktiskt ha råd med". Nej Nicole, nej! Nåja, efter dagens besök på arbetsförmedlingen ska jag strosa runt i Temple Bar och framför allt inne på Urban Outfitters för där vet jag att jag inte har råd med något. Hade gärna velat gå till the National Museum of Art med, men det är måndag så där är stängt idag, tråkigt nog.

No comments:

Post a Comment