Saturday, September 5, 2009

Brightside

Lagom småseg efter att ha kommit hem vid tre och sen stigit upp igen innan nio, men det var värt det! Speciellt när jag kan lägga mig och sova en timme efter att jag hämtat upp min tvätt. I torsdagskväll satt jag i vardagsrummet och såg på usel tv när en kille började prata med mig, och det visade sig att det var en brittisk kille som hette JD. Han och hans vänner (Rick, Tom, Carlie och Steph) skulle gå ut och eftersom att jag inte vill dricka på vardagar stannade jag hemma. Dock var JD intresserad av konst och ville att jag skulle följa med honom till the Hugh Lane Gallery på fredagen (vilket råkar vara mitt favoritställe) och det kunde jag gå med på. Fredagen träffades vi vid tolv och gick dit och tur var det, för de hade en ny utställning som hette The Quick And The Dead, med fyra konstnärer. Fick en ny favorit, Patrick Graham. Tyvärr kan man inte hitta några bilder när man googlar eftersom att konst och IT inte funkar fantastiskt ihop...
Som tur är finns det några bilder från Hugh Lane Gallery's hemsida. Intressant känsla av graffiti där både måleri och ord får ta plats, om än ganska aggressiva tavlor.
Efter besöket på konstmuséet gick vi till en pub och jag drack min första Guiness sen april, och därefter ringde JDs vänner och undrade om jag ville äta middag med dem på kvällen, vilket jag gärna gjorde. Sjukt gott att äta riktig mat för första gången på en vecka, kyckling med ris och curry. Speciellt eftersom att jag äter två gånger om dagen, och det består av rostade mackor på morgonen och pasta med färdiggjord pastasås på kvällen. Trevligt sällskap hade jag också, även om det var lite skrämmande att förstå deras jargong först. Väldigt mycket glada förolämpningar, men jag fann mig snart och bestämde mig för att hänga med på deras pubrunda, vilket var en bra idé. Blev extra förtjust i två av pubarna, den första minns jag inte namnet på irriterande nog, men andra hette Café en Seine, som passade extra bra att gå till fram emot ett-tiden. Ett helt enormt ställe, med tre våningar, mycket människor, bra blandning av musik och ett fullpackat dansgolv. En aning dyrt dock, beroende på vad man är ute efter. Stannade där tills strax efter halv tre och sen promenerade vi hem genom Dublin. Jag älskar att ingenting är långt bort i Dublin.

No comments:

Post a Comment